Jak zacząć bieganie trailowe?

Bieganie trailowe to zdecydowanie jedno z najpiękniejszych doświadczeń w życiu biegacza. Poziom trudności znacznie wyższy niż w przypadku biegania miejskiego, jednak pozytywne odczucia mu towarzyszące są naprawdę tego warte. Chcesz spróbować biegać w terenie? Koniecznie zapoznaj się ze wskazówkami dla początkujących!

Bieganie trailowe – jak zacząć?

  1. Przede wszystkim ubranie i buty

Każdy biegacz w którymś momencie przygody ze sportem staje przed decyzją dotyczącą wyboru odpowiedniego stroju i butów. Jak wiadomo, to właśnie dobrze dobrane buty zapewniają nam stuprocentowy komfort biegu i dbają o bezpieczeństwo stawów i więzadeł. Jeśli chodzi o bieganie trailowe, to kupno porządnego wyposażenia jest właściwie koniecznością. Chcesz biegać w terenie? Przygotuj się na wszelakie okoliczności! Przede wszystkim dobierz dla siebie wygodne, dostosowane do warunków nawierzchniowych buty trailowe, na przykład od marki Salomon, The North Face czy Columbia.

obuwie trailowe
Buty do biegania, obuwie trailowe

Po drugie zainwestuj w dobrą odzież, która sprawi, ze nadmiar wilgoci produkowany przez ciało nie będzie powodował dyskomfortu na skórze. Ubrania dla biegaczy trailowych odprowadzają wilgoć, gwarantując swobodę ruchu oraz utrzymanie optymalnej temperatury ciała. Dużo lepiej sprawdzą się w trailu kroje dopasowane i elastyczne, które mocno trzymają mięśnie, zapewniają bezpieczeństwo i lepsze „czucie” ciała  w trakcie biegu.

  1. Spakuj plecak w teren

Na każdą górską wędrówkę zabieramy ze sobą plecak z wyposażeniem. To samo powinno dotyczyć biegów terenowych, w trakcie których wiele może się wydarzyć. To niezwykle ważne, by od początku przygody z bieganiem trailowym wybierać się w trasę z porządnie wyposażonym plecakiem. Co ze sobą zabrać? Przede wszystkim wodę lub napój izotoniczny!

  1. Nawadniaj organizm

Każdy początkujący biegacz, czy to maratończyk, czy fan terenowych tras, powinien pamiętać o tym, że w trakcie każdego startu nasz organizm bardzo szybko zużywa zapas wody. Dlatego niezbędnym elementem wyposażenia będą dla nas butelki lub bidony z wodą albo napojem izotonicznym. Uzupełnianie płynów to absolutna podstawa przy bieganiu trailowym, o ile chcesz zachować siły i zdrowie na całą trasę!

  1. Zwiększaj dystans, intensywność i sprawność

Zaczynasz przygodę z bieganiem trailowym? Pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu swojego ciała. Warto przed pierwszymi biegami terenowymi wzmocnić swoją kondycję treningami wytrzymałościowymi. Świetnie zadziałają na przykład intensywne treningi kardio, które przygotują twoje serce i układ krwionośny na długotrwały, mocny wysiłek. Aby poradzić sobie w terenie, trzeba też odznaczać się sporą siłą i wytrzymałością mięśni, dlatego buduj masę i dbaj o odpowiednią dietę! Sukcesywnie zwiększaj też dystanse biegów przygotowawczych, a także wybieraj się w góry na trekking lub hiking. Takie wyprawy pomogą ci poznać teren i własne możliwości.

  1. Przygotuj się psychicznie

Bieganie trailowe to ogromny wysiłek nie tylko dla naszego ciała, ale też umysłu. Większość wyścigów w biegach terenowych opiera się na bardzo długich dystansach, które jak można się domyślić, przebiega się w dość wymagających warunkach. To, co może cię zawieść w trasie to nie tylko siła fizyczna, ale przede wszystkim psychika! Trail to zdecydowanie wyzwanie dla długodystansowców, którzy lubią przebywać sam na sam ze sobą i swoimi myślami. Warto też trenować się w mentalnym pokonywaniu przeszkód, bo w terenie napotkasz ich naprawdę wiele!

Kilian Jornet, podczas biegu 2008 Ultra-Trail du Mont-Blanc. Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.